SVEDOK Internet



Broj 1174.

Poseta
5666389

Ko nas je koliko lagao

Nema gluposti koje srpski mediji neće preneti, nema „crvene linije“ ispod koje srpski političari neće da idu

DŽABE JE GLUVOM VIKATI!

Aleksandar Vučić – Ustavorušitelj

BEBE VIŠE NEMA KO DA RAĐA


          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Šta se krije iza sarajevske inicijative o promeni imena Republike Srpske
SDA bi opet da ratuje?!
Piše: Radovan Jović - Banja Luka

       Samo dan posle održanog sastanka, na kojem su delegacije vodećih stranaka Saveza nezavisnih socijaldemokrata iz Republike Srpske Stranke demokratske akcije iz Federacije BiH izrazile spremnost da se prevaziđe višemesečna blokada i konstituiše vlast na nivou Bosne i Hercegovine, iz centrale SDA je stigla skandalozna inicijativa kojom je najavljeno pokretanje procedure za preispitivanje imena Republike Srpske.
       Reklo bi se ništa neobično kada su u pitanju stalna politička trvenja i narušeni međunacionalni odnosi u BiH, koji u kontinuitetu traju od potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma u Parizu, 14. decembra 1995. godine.
       Tako je, kao u slučaju od pre četiri godine, kada je pokušano osporavanje proslave 9. januara – Dana Republike Srpske - bošnjačka SDA najavila da će pokrenuti inicijativu Ustavnom sudu BiH da se ukine ime Republike Srpske.
       Ova, kako su je u Republici Srpskoj nazvali, suluda inicijativa od 23. januara svakodnevno izaziva burna reagovanja u javnosti Republike Srpske, ali i Srbije.
       Situacija je kulminirala 29. januara kada je u Sarajevu sasvim nepotrebno održan sastanak Savjeta za sprovođenje mira u BiH na nivou ambasadora Ruske Federacije, SAD, Francuske, Engleske, Italije, Turske...
       Kako se moglo i pretpostaviti posle održane sednice izdato je saopštenje u kojem se ambasadori zemalja članica Upravnog odbora PIK-a smatraju da je najavljena inicijativa SDA pogrešan korak najveće bošnjačke partije u BiH.
       Clanice PIK-a, međutim, nisu prihvatile kvalifikaciju ambasadora Rusije Petera Ivancova, na čiji zahtev je i održana vanredna sednica, da je inicijativa SDA ozbiljna greška koja izaziva nestabilnost i predstavlja kršenje Dejtonskog sporazuma i Ustava BiH.
       Kome odgovara produbljivanje mržnje i neprijateljstva između tri konstitutivna naroda i dva entiteta – Republike Srpske i Federacije BiH kako je to jasno i nedvosmisleno navedeno u preambuli i članu 1. Ustava BiH to najbolje znaju političari koji na taj način prikupljaju jeftine i proklete poena u svom korpusi. Jer, kome je zaista stalo da se stalno dužu nacionalne tenzije i neprijateljstvo među narodima u BiH.
       Nažalost, takvo stanje i nesnošljiva atmosfera u BiH traje već 24 godine, a najveću korist od toga imaju političke elite i naravno Kancelarija visokog predstavnika u Sarajevu, koja je odavno trebala biti zatvorena.
       Naime, od 12 aneksa Dejtonskog mirovnog sporazuma samo je Ustav BiH trajna kategorije, a svi drugi su ispunjeni i više nemaju nikakav pravni značaj pošto su njihove odredbe prešle u nadležnost Savjeta ministara BiH i državnih institucija.
       Nažalost, zbog nestabilne političke situacije još su u funkciji samio dva od ukupno 12 aneksa i to: Aneks 10. (Sporazum o sprovođenju civilnih aspekata mirovnog rešenja – visoki predstavnik) i Aneks 1-A (Sporazum o vojnim aspektima mirovnog sporazuma), kojima u junu svake godine Savjet bezbednosti UN, odnosno Generalna skupština UN produžava mandat na godinu dana.
      
       Dakle, Ustav BiH koji je trajna kategorija, može se menjati samo na dva moguća načina i to po propisanoj ustavnoj proceduri, konsenzusom tri konstitutivna naroda i dva ravnopravna entiteta - Republike Srpske i Federacije BiH. Drugi način, koji treba trajno isključiti, jeste ratna opcija sa tragičnim posledicama kao u vreme oružanih sukoba 1992-1995. godine.
       Prema tome, ovdašnje političke elite niti bilo koja svetska sila, makar se ona zvala Sjedinjene Američke Države, Ruska Federacija ili Turska, ni u kom slučaju ne mogu nametnuti nikakav „Dejton 2“, kako se često čuje u ovdašnjoj javnosti, niti promjenu bilo koju ustavnu odredbu ako o tome ne postignu saglasnost zvanični predstavnici tri konstitutivna naroda i dva ravnopravna entiteta u BiH.
       To i jeste najveće dostignuće Dejtonskog sporazuma koji je postignut na Međunarodnoj mirovnoj konferenciji u američkom gradiću Dejtonu, od 1. do 21. novembra 1995., a potpisan u Parizu. U vezi sa procedurom amandmanskog delovanje u članu 10. Ustava BiH stoji odredba da „Amandmani ovom Ustavu mogu biti doneti odlukom Skupštine BiH koju je donela dvotrećinska većina pristupnih koji glasaju u Predstavničkom domu“ i da „nikakav amandman ovog ustava ne može da eliminiše niti umanji prava i slobode navedene u Clanu 2. ovog Ustava, niti da izmeni ovaj paragraf“.
       Do sada je Parlamentarna skupština BiH, usvojila samo jedan amandman na Ustav BiH i to Amandman 1 – Distrikt Brčko, 25. marta 2009. godine,
       I, umesto da se u skladu sa tako uređenim ustavnim okvirom i jasnim nadležnostima okrenu budućnosti i sve raspoložive potencijale usmere ka bržem napretku u društvenom, ekonomskom, socijalnom, kulturnom, sportskom i svakom drugom pogledu preko dve decenije u BiH traju politička nadmudrivanja, trvenja i konflikti na nacionalnoj osnovi.
       Tako i najnovija inicijativa SDA predstavlja nastavak destruktivnog delovanja i međunacionalnih podela u BiH. Žalosno je, međutim, da su mnogi u Republici Srpskoj naseli na ovu provokaciju, koja ne može imati nikakvih posledica osim produbljvanja mržnje i nacionalne netrpeljivosti u BiH.
       Inače, u Ustavnom sudu BiH pored dva Srbina, dva Hrvata i dva Bošnjaka sede i troje stranih sudija.
       A, kako funkcioniše pravna država BiH dovoljan je pogledati u član 6. – Ustavni sud kojim je propisano „da po isteku pet godina od prvog mandata treba odrediti drugačiji metod biranja tri sudije koje bira predsednik Evropskog suda za ljudska prava“.
       Taj rok je istekao još prije 15 godina, ali i pored ustavne obaveze ni do danas nije usvojen Zakon o Ustavnom sudu kojim je trebalo utvrditi sastav i način zamene troje stranih sudija.
       Umesto zakona Ustavni sud radi po vlastitim internim pravilima i zato se ne treba čuditi što su sve sporne odluke donosila dva Bošnjaka uz podršku troje stranih sudija i to iz Makedonije, Moldavije i Italije.
       Što se tiče najavljene apelacija SDA o ukidanju imenu Republika Srpska Ustavni sud BiH uopšte ne bi smeo da raspravlja o tome već da u startu kao nedopustiv odbaci ovaj prijedlog SDA. Jer, Ustavni sud BiH ima isključivu nadležnost da odlučuje u svakom sporu do koga dođe po Ustavu između entiteta, ili BiH sa nekim od entiteta, a ne da se postavlja u ulogu zakonodavca ili nekog političkog subjekta i da menja bilo koj odredbu u Ustavu BiH.
       Ime Republika Srpska je ustavna kategorija i nema tog ustavnog suda koji bi mogao dovesti u pitanje i ukunuti njen naziv kako to traže neke mračne politička snage iz Sarajeva.
       SDA kao najveća bošnjačka politička partija u BiH i stranka koja skoro 30 godina učestvuje u vlasti na svim nivoima BiH povukla je jedan od najnerazumnijih poteza u svojoj istoriji.
       Predsedavajući Predsedništva BiH i srpski član u ovom najvišem kolektivnom telu BiH, Milorad Dodik u prvoj reakciju na najavu iz SDA je poručio da je Republika Srpska ustavna kategorija i da njeno ime niko ne može dovediti u pitanje, kaže:
       „Pored toga što je verifikovana u Ustavu BiH Republika Srpska je i međunarodno priznata i po oceni Venecijanske komisije iz 2005. godine. Ukidanje imena je i ukidanje Srpske. Inicijativa SDA postojala je i ranije, koju je pokrenuo je Sulejman Tihić, ali je pod pritiskom stranaca morao da je povuče. Međutim, ovog puta inicijativa nije pokrenuta samo pameću SDA, već nekih sa strane, ali predlagači nisu svesni da je zahtev za promenu imena Republika Srpska istovremeno i poziv na razdruživanje od BiH. Ovo je prelilo čašu i ovo je tačka preko koje neću preći“, poručio je Dodik i sazvao sastanak lidera svih parlamentarnih stranaka u Rdepublici Srpskoj.
       Predsednica Srpske Željka Cvijanović poručila je da se SDA opasno poigrava sa BiH i da je samo pokretanje apelacije još jedan dokaz neprijateljstva prema Republici Srpskoj.
       Nedeljko Cubrilović, predsednik Narodne skupštine Republike Srpske je ocenio da je najava Stranke demokratske akcije da će, preko svojih predstavnika u zajedničkim institucijama BiH, pokrenuti pravnu proceduru preispitivanja imena Republike Srpske provokatorska i da predstavlja rušenje Ustava BiH i Dejtonskog mirovnog sporazuma.
       „Navodi SDA da je naziv Republika Srpska korišćen u svrhu diskriminacije i isključivanja druga dva konstitutivna naroda degutantni su i smešni jer ih kao činjenicu iznose upravo oni koji 12 godina neće da sprovedu odluku Ustavnog suda BiH o konstitutivnosti srpskog naroda u Federacija BiH”, rekao je Cubrilović.
       Predsednik Srpske demokratska stranka Vukota Govedarica je posle sastanka političkih lidera u Banjoj Luci upozorio da je cilj SDA izazivanje veštačke krize u BiH.
       „Ovaj potez SDA je za svaku osudu i postavlja se logično pitanje šta im je krajnji cilj? Po meni, to je izazivanje veštačke krize koja u BiH može izazvati opasnu političku nestabilnost. Umesto toga, trebalo bi raditi na stvaranju boljeg života građana, jačanje privrede, zaustavljanje iseljavanja, borbi protiv kriminogenih struktura koje su zarobile državu”, izjavio je Govedarica za banjalučke „Nezavsine”.
       I Branislav Borenović, predsednik Partije demokratskog progresa je najoštrije osudio političku zlonamernu igru Stranke demokratske akcije uz sugestije da „sa tom strankom ne treba više imati nikakvog političkog ili bilo kakvog drugog posla“.
       „Sa ljudima koji preziru Republiku Srpsku nema nikakvih ni razgovora ni dogovora oko bilo čega. Pozivamo ih da prestanu sa tim suludim namerama. Republika Srpska je međunarodno priznata kroz Dejtonski sporazum i to je činjenica koja je prihvaćena već 27 godina. Od Dejtonskog sporazuma prošlo je 24 godine i to ne može više niko osporiti. Niko i nikada neće moći promijeniti ime Republika Srpska bez njene volje i volje njenog naroda. U moru silnih problema u kojima se BIH nalazi otvarati ovakve rasprave stvarno pokazuju jednu užasnu nameru onih koji to čine”, istakao je Borenović.
       Iako je posle nasilnog razaranja SFRJ rukovodstvo SDA u oktobru 1991. godine krenulo istom stradom kojom su krenule Hrvatska i Slovenija kako bi se stvorila unitarna Bosne i Hercegovina u kojoj bi dominirali muslimani kao većinski narod, tome su se usprotivili predstavnici SDS koji su 9. januara 1992. proglasili Republiku Srpsku.
       Od tada na bronjim mirovnim pregovorima koji su vođeni pod okriljem međunarodnih medijstora od Lisabona u martu 1992. do Pariza u decembru 1995. Republika Srpska je bila jedan od dva ravnopravna pregovarača da se obustave oružani sukobi i postigne mirovni sporazum.
       Kada bi se danas rukovodili istim principima predstavnici Republike Srpske bi mogli da podnesu apaleciju i traže da se ukine ime Bošnjak i bosanski jezik.
       Naime, u jeku rata na Saboru u Sarajevu 23 septembra 1993. godine doneta je odluka da se dotadašnja nacionalnost Musliman u BiH preimenuje u Bošnjak,, a da se zvanični srpsko-hrvatski jezik u BiH preimenuje u bosanski jezik.
       U reagovanju na inicijativu iz SDA ovih dana pojedini ekstremista su tražili da se pokrene inicijativa za ukidanje naziva Bošnjak i bosanski jezik, ali su one u startu naišle na oštre osude u Republici Srpskoj.
       Poražavajuća je činjenica to što se po ovim pitanjima ne oglašava akademska zajednice i naravno pravna struka u BiH koja se u ovakvim situacijama još nikad nisu javno oglasili i upozorili na ustavnu blamažu, pogubna politička nadmudrivanja između predstavnika dva entiteta i tri konstitutivna naroda u BiH.












































































          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Designed by Ivan Markovic - XENOX