SVEDOK Internet



Broj 1208.

Poseta
5875236

Rajhstag u Progresu?!

Mađarizacija ili - kako su nas odnarođavali?

„Zoranin zakon“ o prevozu putnika krši osnovno ljudsko pravo na rad

Javna prozivka, tajno „muljanje“

Od Karla Marksa do kapitalizma


          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

INTERVJU: Aleksandar Vučić, predsednik novoosnovanog Udruženja građana „CarGo“ o pritiscima vlasti i taksista
„Zoranin zakon“ o prevozu putnika krši osnovno ljudsko pravo na rad
Piše: Vladan Dinić

       Na ulicama Beograda u nekoliko navrata u toku ove godine vodio se „drumski rat” između taksista i članova udruženja „CarGo“. Dok taksisti mahom tvrde da se tu radi o organicaziji koja ne posluje po pravilima i ne plaća poreze, iz „CarGo“-a tvrde da su to besmislice i da je po sredi hajka koju predvodi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Zorana Mihajlović.
       Pozicija Zorane Mihajlović i vlade (mada, pitanje, da li i predsednika vlade Ane Brnabić) jeste da „CarGo“ nudi taksi uslugu i da stoga mora da posluje po pravilima koja važe za taksiste. Na istoj poziciji su i taksisti Beograda koji su, u nameri da isteraju svoj stav do kraja, početkom oktobra organizovali blokade glavnog grada usred špica, što je izazvalo negodovanje i opravdano ogorčenje ogromnog broja građana.
       Situacija je esklarilala do te mere da se u posredovanje uključio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić koji je, kako tvrdi predsesdnik Saveza auto-taksi udruženja Srbije Aleksandar Bjelić, obećao da će se sprovoditi zakon, što bi po mišljenju taksista trebalo da podrazumeva oduzimanje vozila „CarGo“ i kažnjavanje njihovih vozača i ove firme.
       Iz „CarGo“ tvrde da se radi o pritiscima koji su siledžijski, ukazujući da su više puta njihovo poslovanje proveravale razne inspekcije i uprave i da nikada nisu našli ništa nezakonito ili sporno. Štaviše, čelni ljudi ove firme osnovali su i udruženje građana za koje tvrde da ima više od 750,000 članova i da je najveće udruženje u Srbiji.
       Za razliku od većine organizacija u Srbiji koje su se našle na udaru vlasti (aktuelne ili bilo koje prethodne) „CarGo“ uspeva da opstane – aktivno se braneći u medijima, izbegavajući negativnu kampanju i, istovremeno, organizujući humanitarne i druge društvene akcije koje nailaze na simpatije javnosti (kao što su pomoć ljudima koji imaju teške zdravstvene probleme).
       Teško je ne primetiti da „CarGo“ ima, ne samo za srpske uslove, vrlo profesionalan i organizovan nastup u javnosti, što je nagnalo neke na pitanje – ko stoji iza ove organizacije?
       U medijima se tako spekulisalo da interesa u „CarGo“-u imaju brat premijera Ane Brnabić ili ona sama (koja je u nekoliko navrata dala izjave koje su naginjale u stranu ovog udruženja), a spominje se da čak i vlasnik „Pinka“, Željko Mitrović, ima udela.
       O svim ovim i drugim pitanjima „Svedok“ je razgovarao sa Aleksandrom Vučićem – ne predsednikom Srbije (mada se nikad ne zna!) već, predsednikom udruženja „CarGo“.
       Svedok: Država tvrdi da ste vi taksi prevoz a vi tvrdite da niste. U čemu je razlika između usluge koju vi nudite i taksi usluge?
       Aleksandar Vučić: „CarGo“ nije taksi, niti će postati taksi. „CarGo“ je alternativni vid usluge koji nije prepoznat u izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Taj zakon je neustavan jer ograničava osnovno ljudsko pravo – pravo na rad. Zato je „CarGo“ pisao Ustavnom sudu i ostalim nadležnim institucijama u cilju da se zakon promeni. Zakon ograničava konkurenciju i slobodno tržište.
       S: Na osnovu čega to tvrdite?
       A.V: Aktuelni zakon prepoznaje samo taksi prevoz kao jedini koji treba da pruža uslugu prevoza putnika. Podsetićemo da je broj taksi dozvola ograničen, samim tim ne postoji mogunost da neko nov uđe na tržište ili da se registruje u skladu sa Zakonom, kako tvrdi ministarka Zorana Mihajlović, jer se u tom zakonu ne prepoznaje alternativni vid usluge, sem usluge kakvu pruža taksi služba.
       S: Da li je tačno da ne placate poreze kako tvrde taksisti? Ako nije, na osnovu čega onda oni iznose svoje tvrdnje?
       A.V: Kompanija „CarGo Technologies“ registrovana je u Agenciji za privredne registre i uredno plaća svoj porez što je potvrdila i Poreska Uprava posle više inspekcija. „CarGo“ posluje potpuno elektronski I transparentno, a članovi Udruženja građana „CarGo” koji pružaju uslugu inovativne pomoći na putu su registroivani preduzetnici koji plaćaju porez koji je veći od paušalnog poreza koji plaćaju taksi preduzetnici.
       S: Jedna od tvrdnji koja se iznosi u javnosti jeste da iza vašeg udruženja stoje ljudi iz politike, konkretno Ana Brnabić, premijer Srbije ili njen brat. Da li je direktno ili indirektno Ana Brnabic ili neko od njenih rođaka uključen u CarGo - bilo kao suvlasnik ili kao investior - kako se sugeriše u pojedinim medijima?
       A.V: Ne, to je apsolutno netačno. „CarGo“ je privatna kompanija, koja je razvila softver i taj softver iznajmljujemo na korišćenje i Udruženju građana CarGo.
       S: Ponudili ste taksistima Beograda da osnujete zajedno udruženje i garantovali im platu 150.000 dinara. Kako ste došli do računice da je ovo isplativo, imajući u vidu plate u Srbiji? Koliko bi taksista trebalo da radi da bi zaradio toliku platu?
       A.V: Plata koju će imati taksisti u udruženju „Novi taksi – moj taksi” je garantovanih 150.000 dinara za rad od osam do deset sati, pet do šest dana nedeljno, kao što pošteni taksisti rade. To je neto zarada, koju možemo da garantujemo na osnovu dosadašnjeg iskustva. Predsednik udruženja „Novi taksi – moj taksi” je Milorad Đokić, osnivač Ugovorne privredne taksi komore Srbije, vršilac dužnosti generalnog sekretara Komore, a taksi prevozom se bavi od 1984. godine. Gospodin Milorad je rešio da prihvati rešenje koje je ponudila kompanija „CarGo Technologies“ jer veruje da će to pomoći poštenim taksistima da izađu iz kandži taksi kartela. Nakon objave o osnivanju novog udruženja, gospodinu Miloradu se javilo u samo jednom danu više od 300 taksista koji hoće da se priključe i budu deo ove poštene i nove priče.
       S: Ukoliko se desi da država, ipak, pritisne da „CarGo“ bude ugaŠen, sta ćete onda?
       A.V: Udruženje građana „CarGo” je najmasovnije udruženje u Srbiji sa 750.000 članova, od čega 4.000 tih članova pruža uslugu pomoći na putu i tako pomaže ostalim članovima, ali i hrani svoje porodice. Nadamo se i verujemo da država i nadležni organi neće udariti na ljude koji pošteno rade.
       S: Skoro ste otvorili „CarGo“ u Švajcarskoj, Austriji, a u najavi je i Francuska. Idete li na još neka druga tržista u narednom periodu i - da li i tamo imate sličnih problema?
       A.V: Sama činjenica da poslujemo u jednoj uređenoj zemlji poput Švajcarske podstakla je investiture iz Austrije da nam se jave i pokrenu saradnju. Moram da istaknem da smo veoma ponosni na ove saradnje i širenje srpskog brenda, koji polako postaje prepoznatljiv u svetu. Možemo da kažemo da za sada saradnja ide odlično, građani Ciriha I Beča su prepoznali „CarGo“ kao servis preko kojeg mogu poručiti uslugu brzo i jednostavno. Na poziv francuskih partnera odlučili smo da proširimo svoje poslovanje i na ovo tržište i potpisali smo Ugovor o saradnji, čime će srpski „CarGo“ postati dostupan u Francuskoj, a prvi gradovi u kojima će usluga biti dostupna su Nica, Kan i Sen Trope. Na ovim tržištima poslovanje drugačije funkcioniše, tamo vlada tržišna utakmica, postoji konkurencija i tamo nemamo problem sa taksistima, kao u Srbiji.

Uskoro novo taksi uduženje „Novi taksi – moj taksi“
       - Uskoro ćemo razviti najsavremeniju aplikaciju I pružiti je na korišćenje I novoosnovanom udruženju poštenih taksista „Novi taksi – moj taksi”. CarGo se ne meša u dnevno političke sukobe već je fokusiran na razvijanje najsavremenijeg softvera, kako bi pružila najkvalitetniju uslugu građanima, ali se trudimo da pružimo primer I ostalim kompanijama da treba da budu društveno odgovorne I da slede naš primer finansijske podrške I pomoći deci i odraslima u lečenju, pomoći koju pružamo u razvoju kulture, nauke, tehnologije, zaštite životne sredine i razvoja civilnog društva, a sve u cilju podizanja svesti, razvoja etike i humanosti kod ljudi, ističe Aleksandar Vučić.
Osobe sa invaliditetom traže održavanje „CarGo“-a
       - Dobio sam više hiljada poruka od osobama sa invaliditetom jer imaju veliku zabrinutost zbog pretnji gašenja „CarGo“-a i oduzimanja „CarGo“ kombija za osobe sa invaliditetom od gradskih organa, a po urgenciji predstavnika pojedinih taksi udruženja. Udruženje „CarGo“ je dobilo zahteve osoba sa invaliditetom da organizuju protest nezadovoljstva u Beogradu zbog zahteva za oduzimanjem ovih kombija, ali ih mi pozivamo da to ne čine jer verujemo da će institucije i donosioci odluka uraditi svoj deo posla. Odmah posle molbi za organizaciju protesta sastao sam se sa predstavnicima Nacionalne organizacije za retke bolesti Srbije, krovnom organizacijom 30 udruženja građana iz cele Srbije, kako bi saslušali njihove potrebe, smirili tenzije i u narednom periodu sproveli planirane zajedničke aktivnosti, navodi Vučić.
Razlika između „CarGo“-a i „Yandex.Taxi“-a:
Mi plaćamo sve u Srbiji, oni ovde ne plaćaju ništa
       S: U Srbiji takodje posluje ruski Jandeks, ali se u javnosti najviše apostrofira „CarGo“ kao problem. U čemu je razlika?
       A.V: Yandex.Taxi ne plaća nijedan porez u Srbiji. Yandex.Taxi nije ni registrovan u Srbiji, to vrlo lako može da se proveri u Agenciji za privredne registre. Kako sami navode, Yandex.Taxi je informacioni servis koji pruža Yandex.Taxi B.V. Holandija. Sve transportne usluge u Beogradu obavljaju njihovi lokalni partneri – pojedini beogradski taksisti. Yandex taxi nema firmu u Srbiji već transakcije korisnika aplikacije procesira preko holandske firme i na taj način iznosi novac građana van teritorije Republike Srbije za uslugu koja se desila u Srbiji. Istovremeno, „CarGo“ posluje u Srbiji, ne traži ni od koga subvencije i sam kupuje svoje automobile. „CarGo“ plaća sve poreze i taj novac ide u izgradnju puteva, škola, obdaništa u Srbiji, a ne u ofšore zonama.
Mi ćemo obavestiti EU o onome o čemu Zorana Mihajlović namerno neće
       „CarGo“ je nedavno najavio da će Evropskoj uniji predati podatke koji pokazuju da Zakon o prevozu putnika nije uskladu sa evropskim zakonodavstvom i da će ova organizacija predati snimke i druge dokaze koji potvrđuju da su članovi ove organizacije izloženi pritiscima vlasti.
       - O ozbiljnom kršenju konkurencije u Srbiji na tržištu transporta CarGo izvestili smo i delegaciju EU u Beogradu, ambasadora Fabricija, ali i predstavnike u Briselu zadužene za Srbiju, poput Ketrin Vent, šefice odseka za Srbiju u Direktoratu Evropske komisije za politiku susedstva i pregovore o proširenju. Pismo je poslato i evropskoj komesarki za transport Violeti Bulc.
       Pošto ministarka Zorana Mihajlović nije dostavila informacije koje je Evropska delegacija tražila, mi ćemo lično dostaviti svu potrebnu dokumentaciju predstavnicima Evropske komisije. Oni moraju da znaju istinu. Isto kao što građani moraju da znaju da je ugrožen evropski put Srbije zbog očiglednog kršenja Ustava i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, navodi Vučić.






















































































          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Designed by Ivan Markovic - XENOX